Wednesday, 11 January 2012

MERENANG GELORA- TEMA DAN PERSOALAN

TEMA
Novel ini bertemakan cabaran dan tangggungjawab seorang pelajar dalam menjalankan tugas sebagai seorang pengawas.Tema ini dijelmakan melalui watak utama,Badri yang merempuh pelbagai cabaran sepanjang menjalankan tugas sebagai pengawas sekolah yang belum pernah disandang sejak zaman persekolahannya.
PERSOALAN
i. Ibu bapa yang mementingkan kerjaya menyebabkan anak-anak yang terlibat dalam gejala sosial.
a. Contoh: Shahrul yang kurang mendapat perhatian daripada ibu bapanya telah terlibat dalam masalah displin sekolah dan bercampur dengan kumpulan motor.

ii. Kasih sayang ibu. bapa terhadap anak-anak
Contoh: Encik Tan memohon kepada pegetua supaya Meng Kong ditempatakan di asrama sekolah supaya anaknya berdisplin dan berjaya dalam peperiksaan.
iii. Hasad dengki dalam persahabatan.

Contoh: Shahrul mengarahkan Kumar memasukkan dua kotak rokok ke dalam beg sekolah Meng Kong dibuang dari asrama

iv. Tanggungjawab terhadap tugas .

Contoh: Badri sebagai pengawas terus merujuk Cikgu Jailani sekiranya pelajar terlibat dalam kes displin walaupun melibakan kawannya Jamil.
v. Semangat kerjasama dalam menyelesainya masalah.

Contoh: Siew Mei memberikan maklumat kepada Badri tentang penglibatan Shahrul dan rakan-rakannya dalam perjualan telefon bimbit secara ansuran kepada pelajar di sekolahnya.

vi. Sikap gigih golongan perlajar untuk mendapatkan kejayaan dalam peperiksaan.

Contoh: Badri,Siew Mei dan Taufik mengadakan belajar berkumpulan dan akhirnya berjaya memperoleh keputusan 9A dan 7A dalam Sijil Pelajaran Malaysia.

vii. Buruk sangka dalam kalangan pelajar.
Contoh: Shahrul,Kumar,Jamil dan Meng Kong bersangka buruk terhadap Badri sehingga menyimbahkan air ketika Badri di dalam tandas sekolah.
viii. Gejala lumba haram dalam kalangan pelajar.

Contoh: Shahrul dan Aziz terlibat dalam perlumbaan haram sehingga hampir di tangkap oleh polis.


ix. Berdiri untuk mendapatkan pengalaman.

Contoh:Badri dan Taufik bekerja sambilandi resort bapak saudara Badri sementara menungu keputusan SPM.

x. Perpaduan kaum.

Contoh:Badri,Siew Mei,Tufik dan Kumar belajar bersama-sama walaupun mereka berlainan agama dan bangsa.

32 comments:

  1. sinopsis keselurahan bab ada tak .?

    ReplyDelete
  2. ckgu , saya sha. apakah contoh bagi tema?

    ReplyDelete
    Replies
    1. lu seacrh kt internet laa der..

      Delete
  3. 3 contoh sikap tanggungjawab badri>>????

    ReplyDelete
  4. Aiya he NEVER reply lar jgn kawan2 tunggu je!
    FUCK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Behave your words....

      Delete
    2. IM SORI 4 TAT

      Delete
    3. Behave your words? What sort of English is that? omg. Seriously. Take an English class man. Go on.

      Delete
    4. mana pergi nya budi pekerti korang,di sini bukan tempat nak mecarut ke ape.kat sini sumber ilumlah.Please,behave yourself here.Such annoying.Dasar penakut lah guna Anyoumous.Kalau nk cari gado sgt,Just Show Yourself and prove who you are.Sorry.

      Delete
    5. tak elok mencarut. kalau nak cakap english pun guna vocab yang betul laa

      Delete
    6. It's "Mind your words" not "Behave your words" LOL

      Delete
    7. *grabs popcorn :3

      Delete
    8. i know right what sort of english is that???? behave ur words???? r u qualiified to be a teacher?? haizzz

      Delete
    9. *such annoying* cause thats perfect english

      Delete
  5. ada tema bab 4?
    plz... ^^

    ReplyDelete
  6. Cikgu layan la saya...

    ReplyDelete
  7. cikgu..saya syaf..apakah sinopsis..bagi novel merenang gelora

    ReplyDelete
  8. syafeera ? kau pun cari kat sini gak kerr ? ahaha

    ReplyDelete
  9. ok cikgu tapi ada tak nilai nilai pada setiap bab dan contohnya

    ReplyDelete
  10. Thorrima Kaseyh cikgue

    ReplyDelete
  11. tq very much.i will use this note 4 my exam.

    ReplyDelete
  12. cikgu , sinopsis untuk semua bab ad tak ?

    ReplyDelete
  13. confirm bdk pt3 ambik nota ni kn.. ak pun haha ~T_T~

    ReplyDelete