KRITERIA
PENSKORAN
PENTAKSIRAN
TINGKATAN 3
BAHASA
MELAYU
Markah
penuh : 100 markah
Bahagian
A (Sistem Bahasa) : 25 markah
Bahagian
B (Pemahaman ) : 30 markah
Bahagian
C (Ulasan) : 15 markah
Bahagian
D (Karangan : 30 markah
Bahagian A
(Sistem
Bahasa) : 25 markah
Soalan
1
Soalan
2
Soalan
3
Soalan 4
Peribahasa
2 markah
|
- Peribahasa yang tepat mengikut gambar.
|
1 markah
|
- Peribahasa yang hampir tepat dengan maksud
- Penggunaan istilah / kata yang kurang tepat
tetapi tidak menjejaskan maksud
|
0 markah
|
- Peribahasa yang tidak tepat berdasarkan gambar.
-
Penggunaan perkataan yang menjejaskan maksud peribahasa.
- Peribahasa yang tidak lengkap.
|
Bahagian B : (Pemahaman)
Soalan 5
MARKAH
|
KRITERIA
|
3 markah
|
- Isi dinyatakan dengan cukup serta lengkap dan
ayat gramatis
|
2 markah
|
- Isi cukup tetapi ayat kurang
gramatis
- Isi tidak cukup tetapi ayat gramatis
|
1 markah
|
- Isi tidak cukup dan ayat kurang
gramatis
|
0 markah
|
- Isi tidak tepat tetapi ayat gramatis.
- Isi tidak
tepat dan ayat tidak gramatis.
|
i)
Unsur-unsur kesaktian
yang diperlihatkan oleh beberapa watak dalam petikan prosa.
[3markah]
ii)
Perkara-perkara yang
dilakukan dalam upacara.
[3markah]
MARKAH
|
KRITERIA
|
4 markah
|
- Isi cukup dan relevan mengikut tugasan
serta ayat gramatis.
|
3 markah
|
- Isi cukup dan relevan mengikut tugasan
tetapi ayat kurang gramatis.
|
2 markah
|
- Isi tidak cukup tetapi relevan
mengikut tugasan dan ayat gramatis.
|
1 markah
|
- Isi tidak cukup tetapi relevan mengikut
tugasan dan ayat kurang gramatis.
|
0 markah
|
- Isi tidak tepat tetapi ayat gramatis
- Isi tidak tepat dan ayat tidak gramatis.
|
iii)
Pada pendapat anda,
mengapakah raja-raja pada zaman dahulu memiliki ilmu kesaktian?
[4markah]
Soalan
6
Pemahaman Puisi
MARKAH
|
KRITERIA
|
3 markah
|
- Isi dinyatakan dengan cukup serta lengkap dan
ayat gramatis
|
2 markah
|
- Isi cukup tetapi ayat kurang
gramatis
- Isi tidak cukup tetapi ayat gramatis
|
1 markah
|
- Isi tidak cukup dan ayat kurang
gramatis
|
0 markah
|
- Isi tidak tepat tetapi ayat gramatis.
- Isi tidak
tepat dan ayat tidak gramatis.
|
i)
Berdasarkan pantun
di atas, nyatakan faedah-faedah yang
diperoleh daripada amalan mulia.
[3 markah]
ii)
Berikan tiga nilai
murni yang terdapat dalam pantun di
atas.
[3 markah]
MARKAH
|
KRITERIA
|
4 markah
|
- Isi cukup dan relevan
mengikut tugasan serta ayat gramatis.
|
3 markah
|
- Isi cukup dan relevan
mengikut tugasan tetapi ayat kurang gramatis.
|
2 markah
|
- Isi tidak cukup tetapi
relevan mengikut tugasan dan ayat
gramatis.
|
1 markah
|
- Isi tidak cukup tetapi
relevan mengikut tugasan dan ayat kurang gramatis.
|
0 markah
|
- Isi tidak tepat tetapi
ayat gramatis
- Isi tidak tepat dan
ayat tidak gramatis.
|
iii)
Pada pendapat anda,
apakah usaha-usaha yang perlu dilakukan oleh ibu bapa untuk mendidik anak-anak
supaya berjimat cermat?
[4markah]
Soalan
7
Novel
Pembahagian
Markah
PERINCIAN
|
MARKAH
|
Isi
|
6markah
|
Bahasa
|
4 markah
|
Kriteria
Markah Bahasa
PERINGKAT
|
MARKAH
|
KRITERIA
|
Cemerlang
|
4 markah
|
·
Bahasa baik dan lancar
·
Ayat gramatis
·
Ejaan dan tanda baca yang betul
|
Baik
|
2 – 3
markah
|
·
Bahasa masih baik dan masih lancar
·
Penggunaan ayat masih gramatis tetapi
terdapat kesalahan yang minimum
·
Kesalahan ejaan dan tanda baca yang
minimum
|
Memuaskan
|
1 markah
|
·
Bahasa tidak cekap
·
Ayat tidak gramatis
·
Kesalahan ejaan dan tanda baca yang
ketara
|
Markah
Isi
1. Maksimum :
3 isi
2. Bukti
yang relevan dan contoh peristiwa yang sesuai :
2 markah
3. Bukti
yang relevan tanpa contoh peristiwa yang sesuai :
1 markah
Bahagian C
: (Ulasan)
Soalan 8
PERINGKAT
|
MARKAH
|
KRITERIA
|
Cemerlang
|
13 - 15
|
Idea
Isi tersurat dan tersirat yang relevan dengan bahan.
Ulasan idea yang jelas dan matang.
Bahasa
Ayat gramatis
Kosa kata luas dan tepat
Ejaan dan tanda baca betul
Penanda wacana yang betul
Kesalahan bahasa yang minimum
|
Baik
|
O9 - 12
|
Idea
Isi tersurat dan tersirat yang relevan
dengan bahan
Ulasan idea yang jelas.
Bahasa
Ayat masih gramatis
Kosa kata luas
Ejaan dan tanda baca masih betul
Penanda wacana yang masih betul
Kesalahan bahasa yang masih
minimum
|
Memuaskan
|
05 - 08
|
Idea
Isi tersurat atau tersirat yang masih
relevan dengan bahan
Ulasan idea yang kurang
jelas.
Bahasa
Ayat kurang gramatis.
Kosa kata terhad.
Kesalahan bahasa yang ketara.
|
Penguasaan Minimum
|
01 - 04
|
Keseluruhan jawapan calon
menggambarkan penguasaan bahasa yang tidak cekap
Tidak menjawab tugasan
|
Cara
penandaan dan pemberian markah ulasan:
1. Pemeriksa
dikehendaki menandakan ( / ) apabila terjumpa isi.
2. Baca
dan periksa setakat 100 patah perkataan sahaja atau sehingga ayat itu berakhir.
3. Buat
satu garisan panjang selepas 100 patah perkataan atau sehingga ayat itu
berakhir.
4. Jika
calon menjawab dalam perenggan, periksa seperti biasa.
BAHAGIAN D : (Karangan)
Soalan 9
PERINGKAT
|
MARKAH
|
Cemerlang
|
25 -30
|
Kepujian
|
20 -24
|
Baik
|
13 -19
|
Memuaskan
|
06 – 12
|
Penguasaan Minimum
|
01 - 05
|
Kriteria Menilai Kemahiran Menulis
KRITERIA
|
DESKRIPSI
|
BAHASA
|
-
Kegramatisan :
Kata (Morfologi)
: Ayat (Sintaksis)
-
Ejaan dan
tanda baca
-
Kosa kata
|
IDEA
|
-
Isi-isi
-
Huraian isi
-
Contoh
|
PENGOLAHAN
|
-
Pengolahan
-
Pemerengganan
-
Format
-
Unsur
keindahan bahasa / ungkapan menarik
|
Kriteria Penskoran
PERINGKAT
|
MARKAH
|
DESKRIPSI
|
Cemerlang
|
25
- 30
|
Idea
-
Idea relevan dengan tugasan
-
Huraian idea jelas,menarik dan matang
-
Contoh yangsesuai
Bahasa
-
Penggunaan ayat bervariasi dan gramatis
-
Penggunaan kosa kata luas dan tepat
-
Tanda baca betul
-
Kesalahan bahasa minimum
Pengolahan
-
Pengolahan menarik, berkesan dan matang dengan pemerengganan yang sesuai
-
Format menepati kehendak tugasan
-
Penggunaan penanda wacana tepat
-
Penggunaan ungkapan menariktepat
dan berkesan seperti
peribahasa / pantun / cogan kata / frasa yang menarik
|
Kepujian
|
19
- 24
|
Idea
-
Idea relevan dengan tugasan
-
Huraian idea jelas dan menarik
-
Contoh yang sesuai
Bahasa
-
Penggunaan ayat bervariasi dan gramatis
-
Penggunaan kosa kata luas
-
Tanda baca yang betul
-
Kesalahan bahasa masih minimum
Pengolahan
-
Pengolahan menarik dan berkesan dengan pemerengganan yang sesuai
-
Format menepati kehendak tugasan
-
Penggunaan penanda wacana sesuai
-
Penggunaan ungkapan menarik sesuai
dan berkesan seperti peribahasa / pantun / cogan kata / frasa yang menarik.
|
Baik
|
17
- 24
|
Idea
-
Idea masih relevan dengan tugasan
-
Huraian idea masih jelas dan masih
menarik
-
Contoh yang masihsesuai
Bahasa
-
Penggunaan ayat masih bervariasi
dan masih gramatis
-
Penggunaan kosa kata masih
luas
-
Tanda baca masih betul
-
Kesalahan bahasa masih minimum
Pengolahan
-
Pengolahan masih menarik, dan
masih berkesan dengan pemerengganan yang masih sesuai
-
Format masih menepati kehendak
tugasan
-
Penggunaan penanda wacana masih
sesuai
|
Memuaskan
|
09
- 16
|
Idea
-
Idea kurang relevan dengan tugasan
-
Huraian idea kurang jelas dan
kurang menarik
-
Tiada contoh atau contoh
kurang sesuai
Bahasa
-
Penggunaan ayat kurang bervariasi
dan kurang gramatis
-
Penggunaan kosa kata terhad
-
kesalahan bahasa ketara
Pengolahan
-
Pengolahan kurang menarik, kurang
berkesan dan pemerengganan yang kurang sesuai
-
format kurang menepati kehendak
tugasan
-
Penggunaan penanda wacana kurang
sesuai
|
Penguasaan Minimum
|
01
- 08
|
-
Keseluruhan jawapan calon
menggambarkan penguasaan kemahiran menulis yang lemah
-
Tidak menjawab tugasan atau
karangan tidak menepati kehendak soalan / Lterpesong.
|
terima kasih atas perkongsian, sangat bermanfaat ;)
ReplyDeleteTq atas perkongsian ilmu
ReplyDeletetq atas perkongsian
ReplyDeleteSKOR KEPUJIAN DAN BAIK TU SAME KE?
ReplyDeleteterima kasih cikgu rozali.. sy buat ini sebagai rujukan..
ReplyDeleteThanks for your notes
ReplyDeleteTerima kasih cikgu, saya jadikan rujukan ya.
ReplyDeleteterima kasih cikgu,,mohoh saya jadikan bahan rujukan..
ReplyDeleteterima kasih tuan atas perkogsian..
ReplyDeleteskor untuk karangan A kertas dua macam mana ye?
ReplyDeletesangat membantu
ReplyDelete