BIL.
|
BAB
|
WAKTU PdPC
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
MINGGU/TARIKH
|
1.
|
Pengenalan Bahasa
Melayu Penggal 2
l Topik-topik
l Analisis
kesalahan bahasa
l Penulisan
esei berformat
l Agihan
tugasan individu/kumpulan
|
Mendengar penerangan
guru mengenai aspek tugasan yang perlu dilaksanakan
|
Minggu 1
( 2-4 Januari )
Contoh morfem terikat:
- kata akar
- imbuhan
|
|
Bab 1 MORFOLOGI
1.1 definisi Bidang
Morfologi
1.1.1 Konsep Morfem
1.1.2 Jenis Morfem
(a) Morfem Bebas
(b) Morfem Terikat
1.1.3 Konsep Alomorf
1.1.4 konsep Morfofonem
1.1.5 Konsep Kata
|
24
2
|
Calon seharusnya dapat:
1. menyatakan definsi bidang morfologi.
2. Menjelaskan konsep morfem, alomorf, morfofonem, dan kata
|
||
2.
|
1.2 Bentuk Kata
1.2.1 Kata Tunggal
1.2.2 Kata Terbitan
1.2.3 Kata Majmuk
1.2.4 Kata Ganda
|
2
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti dan mengkategorikan kata
mengikut bentuknya.
2. Menganalisis bentuk kata.
3. Membezakan jenis kata terbita, kata ganda, dan
kata majmuk.
|
Minggu 2
( 7-11 Januari )
Contoh:
- kata nama tunggal
- kata kerja tunggal
- kata adjektif tunggal
Dinilai dalam Kerja
Kursus:
- esei individu
- panjang esei
berformat antara 600pp – 650pp
- markah 25
- wajaran 10
|
Analisis Kesalahan
Bahasa
Kesalahan meliputi:
l Ejaan
l Tanda bacaan
l Diksi
l Morfologi
l Sintaksis
l Penanda
wacana
|
18
2
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti kesalahan bahasa.
2. Menjelaskan sebab kesalah bahasa
3. Membetulkan kesalahan bahasa
|
||
Penulisan Esei
Berformat
Pengenalan
1. laporan
|
40
4
|
Calon seharusnya dapat:
1. menulis esei mengikut format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan
menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh.
3. Menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk
dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
|
||
3.
|
1.3 Golongan Kata
1.3.1 kata nama
- am
- khas
- ganti nama
1.3.2 kata kerja
- transitif
- tak transitif
1.3.3 kata adjektif
- sifat atau keadaan
- warna
- ukuran
- bentuk
- waktu
- jarak
- cara
- perasaan
- pancaindera
1.3.4 kata tugas
- kata praklausa
- kata prafrasa dan pascafrasa
- kata pascakata
|
8
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti golongan kata.
2. Mengkategorikan kata mengikut golongan dan
jenisnya
3. Menggunakan kata daripada pelbagai golongan
dengan betul mengikut konteks.
|
Minggu 3
( 14 - 18 Januari )
|
Analisis kesalahan
bahasa
Kesalahan meliputi:
l Ejaan
l Tanda bacaan
l Diksi
l Morfologi
l Sintaksis
l Penanda
wacana
|
18
2
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti
kesalahan bahasa.
2. Menjelaskan sebab
kesalah bahasa
3. Membetulkan
kesalahan bahasa
|
||
Penulisan Esei
Berformat
Pengenalan
2. syarahan
|
40
4
|
Calon seharusnya dapat:
4. menulis esei mengikut format yang dikehendaki.
5. Mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan
menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh.
6. Menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk
dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
|
Dinilai dalam Kerja
Kursus:
- esei individu
- panjang esei
berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
|
|
4
|
1.4 proses pembentukan
kata
1.4.1 pengimbuhan
- jenis pengimbuhan
i. imbuhan KN
ii. Imbuhan KK
iii. Imbuhan KA
1.4.2 pemajmukan
-
jenis kata majmuk
i. kata majmuk yang terdiri
daripada rangkai kata bebas
ii. Kata majmuk dari istilah
klausa dalam bidang ilmiah
1.4.3
penggandaan
- jenis penggandaan
i. penggandaan penuh
ii. Penggandaan separa
ii. Penggandaan berentak
iii. Fungsi penggandaan
1.5.4
pengakroniman
- jenis akronim:
i. cantuman huruf awal
ii. Cantuman suku kata awal
iii. Cantuman huruf dan suku kata
Iv. Cantuman bahagian awal
perkataan dengan bahagian lain perkataan yang mengikutinya.
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti jenis, fungsi dan makna imbuhan
dan gandaan.
2. Mengenal pasti jenis kata majmuk.
3. Menganalisis binaan kata.
4. Membina perkataan berdasarkan proses morfologi
yang betul.
5. Mengenal psti akronim dan jenisnya.
6. Menggunakan unsur morfologi yang betul.
7. Menilai ketepatan penggunaan sesuatu unsur
morfologi.
|
Minggu 4
(21 Januari Hari Thaipusam)
( 22-25 Januari )
Dinilai dalam Kerja
Kursus:
- esei individu
- panjang esei
berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
|
|
Analisis kesalahan
bahasa
Kesalahan meliputi:
l Ejaan
l Tanda bacaan
l Diksi
l Morfologi
l Sintaksis
l Penanda
wacana
|
18
2
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti
kesalahan bahasa.
2. Menjelaskan sebab
kesalah bahasa
3. Membetulkan
kesalahan bahasa
|
||
Penulisan Esei
Berformat
Pengenalan
3. ceramah
|
Calon seharusnya dapat:
7. menulis esei mengikut format yang dikehendaki.
8. Mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan
menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh.
Menghasilkan esei yang
isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
|
|||
5.
|
BAB 2
SINTAKSIS
2.1 Definisi
bidang sintaksis
2.1.1 konsep
ayat
2.1.2 konsep
klausa
2.1.3 konsep
frasa
2.1.4 konsep
subjek dan predikat
|
38
4
|
Calon seharusnya dapat:
1. menyatakan definisi bidang sintaksis.
2. Mejelaskan konsep ayat, klausa., dan frasa.
3. Menjelaskan konsep subjek dan predikat.
|
Minggu 5
(28 Januari-1 Februari)
Dinilai dalam Kerja
Kursus:
- esei individu
- panjang esei
berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
|
Analisis kesalahan
bahasa
Kesalahan meliputi:
l Ejaan
l Tanda bacaan
l Diksi
l Morfologi
l Sintaksis
l Penanda
wacana
|
18
2
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti
kesalahan bahasa.
2. Menjelaskan sebab
kesalah bahasa
3. Membetulkan
kesalahan bahasa
|
||
Penulisan Esei
Berformat
Pengenalan
4. teks ucapan
|
Calon seharusnya dapat:
1. menulis esei
mengikut format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi
secara tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang
utuh.
3. Menghasilkan esei
yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan
berkesan.
|
|||
CUTI TAHUN BAHARU CINA: 4 FEB. HINGGA 8 FEB.
2019
|
||||
6.
|
2.2 Jenis
dan Binaan Frasa
2.2.1 frasa
nama
2.2.2 frasa
kerja
2.2.3 frasa
adjektif
2.2.4 frasa
sendi nama
|
4
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti jenis frasa.
2. Mengenal pasti rumus frasa dan unsur yang
membina
3. Membina frasa berdasarkan rumus dengan betul.
|
Minggu 6
( 11-15 Februari )
|
Analisis kesalahan
bahasa
Kesalahan meliputi:
l Ejaan
l Tanda bacaan
l Diksi
l Morfologi
l Sintaksis
l Penanda
wacana
|
2
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti
kesalahan bahasa.
2. Menjelaskan sebab
kesalah bahasa
3. Membetulkan
kesalahan bahasa
|
Dinilai dalam Kerja
Kursus:
- esei individu
- panjang esei
berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
|
|
Penulisan Esei
Berformat
Pengenalan
5. Memorandum
|
4
|
Calon seharusnya dapat:
1. menulis esei
mengikut format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi
secara tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang
utuh.
3. Menghasilkan esei
yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan
berkesan.
|
||
7.
|
2.3 Jenis
dan binaan klausa
2.3.1 klausa
bebas
2.3.2 klausa
tak bebas
|
2
|
Calon seharusnya ada:
1. mengenal pasti jenis klausa.
2. Mengenal pasti unsur-unsur yang membina klausa.
3. Membina klausa berdasarkan rumus yang betul.
|
Minggu 7
( 18- 22 Februari )
Dinilai dalam Kerja
Kursus:
- esei individu
- panjang esei
berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
|
Analisis kesalahan
bahasa
Kesalahan meliputi:
l Ejaan
l Tanda bacaan
l Diksi
l Morfologi
l Sintaksis
l Penanda
wacana
|
2
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti
kesalahan bahasa.
2. Menjelaskan sebab
kesalah bahasa
3. Membetulkan
kesalahan bahasa
|
||
Penulisan Esei
Berformat
Pengenalan
6. Minit Mesyuarat
|
4
|
Calon seharusnya dapat:
1. menulis esei
mengikut format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi
secara tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang
utuh.
3. Menghasilkan esei
yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan
berkesan.
|
||
8.
|
2.4 pola
ayat dasar
2.4.1 FN +
FN
2.4.2 FN +
FK
2.4.3 FN +
FA
2.4.4 FN +
FS
|
2
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti ciri-ciri ayat dasar dan
rumusnya.
2. Membezakan ayat dasar dengan ayat tunggal
3. Membina ayat dasar berdasarkan pola tertentu.
4. Menganalisis binaan ayat dasar.
|
Minggu 8
( 25-01 Mac )
FN: frasa nama
FK: frasa kerja
FA: frasa adjektif
FS: frasa sendi nama
|
Analisis kesalahan
bahasa
Kesalahan meliputi:
l Ejaan
l Tanda bacaan
l Diksi
l Morfologi
l Sintaksis
l Penanda
wacana
|
2
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti
kesalahan bahasa.
2. Menjelaskan sebab
kesalah bahasa
3. Membetulkan
kesalahan bahasa
|
||
Penulisan Esei
Berformat
Pengenalan
7. Kertas kerja
|
4
|
Calon seharusnya dapat:
1. menulis esei
mengikut format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi
secara tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang
utuh.
3. Menghasilkan esei
yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan
berkesan.
|
Dinilai dalam Kerja
Kursus:
- esei individu
- panjang esei
berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
|
|
9.
|
2.5 susunan konstituen
ayat
2.5.1
susunan biasa
2.5.2
susunan songsang
- pendepanan seluruh predikat
-
|
4
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti susunan konstituen ayat.
2. Menukarkan ayat susunan biasa kepada susunan
songsang atau sebaliknya.
3. Menganalisis binaan ayat.
|
Minggu 9
(04 Mac – 08 Mac )
|
Analisis kesalahan
bahasa
Kesalahan meliputi:
l Ejaan
l Tanda bacaan
l Diksi
l Morfologi
l Sintaksis
l Penanda
wacana
|
2
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti
kesalahan bahasa.
2. Menjelaskan sebab
kesalah bahasa
3. Membetulkan
kesalahan bahasa
|
||
Penulisan Esei
Berformat
Pengenalan
7. Kertas kerja
|
4
|
Calon seharusnya dapat:
1. menulis esei
mengikut format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi
secara tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang
utuh.
3. Menghasilkan esei
yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan
berkesan.
|
Dinilai dalam Kerja
Kursus:
- esei individu
- panjang esei
berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
|
|
10.
|
2.6 Ragam
Ayat
2.6.1 ayat
aktif
- ayat aktif transitif
- ayat aktif tak transitif
2.6.2 ayat
pasif
- jenis ayat pasif
I. ayat pasif dengan kata kerja
berimbuhan pasif
Ii. Ayat pasif dengan kata ganti
nama diri orang pertama dan kedua
Iii. Ayat pasif dengan perkataan
“kena”
|
4
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti ayat aktif dan ayat pasif.
2. Menukarkan ayat aktif kepada ayat pasif dan
sebaliknya.
3. Membezakan jenis ayat aktif transitif dengan
ayat aktif tak transitif.
4. Mengkategorikan jenis ayat aktif tak transitif.
5. Membezakan
jenis dan binaan ayat pasif.
6. Membina ayat aktif dan ayat pasif dengan betul.
|
Minggu 10
( 11 -15 Mac )
UJIAN BULAN MAC
|
Analisis kesalahan
bahasa
Kesalahan meliputi:
l Ejaan
l Tanda bacaan
l Diksi
l Morfologi
l Sintaksis
l Penanda
wacana
|
2
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti
kesalahan bahasa.
2. Menjelaskan sebab
kesalah bahasa
3. Membetulkan
kesalahan bahasa
|
||
Penulisan Esei
Berformat
Pengenalan
8. surat
kiriman rasmi
|
4
|
Calon seharusnya dapat:
1. menulis esei
mengikut format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi
secara tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang
utuh.
3. Menghasilkan esei
yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan
berkesan.
|
Dinilai dalam Kerja
Kursus:
- esei individu
- panjang esei
berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
|
|
11.
|
2.7 jenis
ayat
2.7.1 ayat
penyata
2.7.2 ayat
tanya
2.7.3 ayat
perintah
2.7.4 ayat
seruan
|
4
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti dan membezakan ayat mengikut
jenis.
2. Membina pelbagai jenis ayat dengan betul.
|
Minggu 11
(18 -22 Mac )
Penjenisan ayat berdasarkan intonasi dan tujuan.
|
Analisis kesalahan
bahasa
Kesalahan meliputi:
l Ejaan
l Tanda bacaan
l Diksi
l Morfologi
l Sintaksis
l Penanda
wacana
|
2
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti
kesalahan bahasa.
2. Menjelaskan sebab
kesalah bahasa
3. Membetulkan
kesalahan bahasa
|
||
Penulisan Esei
Berformat
Pengenalan
- kemas kini
|
4
|
Calon seharusnya dapat:
1. menulis esei
mengikut format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi secara
tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh.
3. Menghasilkan esei
yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan
berkesan.
|
Dinilai dalam Kerja
Kursus:
- esei individu
- panjang esei
berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
|
|
CUTI
PERTENGAHAN PENGGAL 1
|
( 23 MAC- 31 Mac )
|
|||
12.
|
2.8 bentuk
ayat
2.8.1 ayat
tunggal
2.8.2 ayat
majmuk
I. ayat majmuk gabungan
ii. Ayat majmuk pancangan
- ayat pancangan relatif
- ayat pancangan komplemen
- ayat pancangan keterangan
Iii. Ayat majmuk campuran
|
8
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti dan membezakan bentuk ayat
2. Menganalisis bentuk dan binaan ayat.
3. Mengenal pasti
pelbagai bentuk ayat majmuk.
4. Membina pelbagai pelbagai bentuk ayat dengan
betul.
|
Minggu 12
( 01 – 05 APRIL )
|
Analisis kesalahan
bahasa
Kesalahan meliputi:
l Ejaan
l Tanda bacaan
l Diksi
l Morfologi
l Sintaksis
l Penanda
wacana
|
2
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti
kesalahan bahasa.
2. Menjelaskan sebab
kesalah bahasa
3. Membetulkan
kesalahan bahasa
|
||
Penulisan Esei
Berformat
- kemas kini
|
4
|
Calon seharusnya dapat:
1. menulis esei
mengikut format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi
secara tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang
utuh.
3. Menghasilkan esei
yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan
berkesan.
|
Dinilai dalam Kerja
Kursus:
- esei individu
- panjang esei
berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
|
|
13.
|
2.9 Proses penerbitan
ayat
2.9.1 konsep
ayat terbitan
2.9.2 proses
penerbitan ayat
- pengguguran
- penyusunan semula
- peluasan
|
6
|
Calon seharusnya dapat:
1. menjelaskan konsep ayat terbitan.
2. Mengenal pasti proses penerbitan ayat.
3. Menganalisis ayat terbitan.
4. Menganalisis dan membina ayat berdasarkan rajah
pohon.
5. Membina ayat terbitan mengikut proses yang
betul.
|
Minggu 13
( 08 - 12 April )
|
Analisis kesalahan
bahasa
Kesalahan meliputi:
l Ejaan
l Tanda bacaan
l Diksi
l Morfologi
l Sintaksis
l Penanda
wacana
|
2
|
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti
kesalahan bahasa.
2. Menjelaskan sebab
kesalah bahasa
3. Membetulkan
kesalahan bahasa
|
||
Penulisan Esei
Berformat
- kemas kini
|
4
|
Calon seharusnya dapat:
1. menulis esei
mengikut format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi
secara tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang
utuh.
3. Menghasilkan esei
yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan
berkesan.
|
Dinilai dalam Kerja
Kursus:
- esei individu
- panjang esei
berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
|
|
14.
|
ULANG KAJI/LATIH TUBI
|
Minggu 14: 15-19 April
|
||
15.
|
ULANG KAJI/LATIH TUBI
|
Minggu 15: 22-26 April
|
||
16.
|
ULANG KAJI/LATIH TUBI
|
Minggu 16: 29-30 April
|
||
17.
|
PEPERIKSAAN PERCUBAAN PENGGAL 2
|
Minggu 17
( 02 Mei – 7 Mei )
|
||
18.
|
PEPERIKSAAN PERCUBAAN PENGGAL 2
|
Minggu 18
( 8 - 10 Mei )
|
||
19.
|
ULANGKAJI/LATIH
TUBI
ORIENTASI TINGKATAN 6 BAWAH
|
Minggu 19
( 14 - 18 Mei )
|
||
20.
|
PEPERIKSAAN BERTULIS STPM PENGGAL
2 2019
|
Minggu20
( 20 - 24 Mei )
|
||
21.
|
CUTI PERTENGAHAN TAHUN
DAN CUTI HARI RAYA AIDILFITRI
|
Minggu 21
( 25 Mei - 9 Jun )
|
No comments:
Post a Comment