Wednesday 11 December 2019

BAHASA MELAYU TINGKATAN 6; SEMESTER 2 TAHUN 2020

BIL.
BAB
WAKTU PdPC
HASIL PEMBELAJARAN
MINGGU/TARIKH
1.

Pengenalan Bahasa Melayu Penggal 2
l  Topik-topik
l  Analisis kesalahan bahasa
l  Penulisan esei berformat
l  Agihan tugasan individu/kumpulan

Mendengar penerangan guru mengenai aspek tugasan yang perlu dilaksanakan
Minggu 1
( 2-4 Januari )



Contoh morfem terikat:
- kata akar
- imbuhan
Bab 1 MORFOLOGI
1.1 definisi Bidang Morfologi
1.1.1 Konsep Morfem
1.1.2 Jenis Morfem
(a) Morfem Bebas
(b) Morfem Terikat
1.1.3 Konsep Alomorf
1.1.4 konsep Morfofonem
1.1.5 Konsep Kata
24

2
Calon seharusnya dapat:
1. menyatakan definsi bidang morfologi.
2. Menjelaskan konsep morfem, alomorf,   morfofonem, dan kata
2.
1.2 Bentuk Kata
1.2.1 Kata Tunggal
1.2.2 Kata Terbitan
1.2.3 Kata Majmuk
1.2.4 Kata Ganda
2
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti dan mengkategorikan kata mengikut bentuknya.
2. Menganalisis bentuk kata.
3. Membezakan jenis kata terbita, kata ganda, dan kata majmuk.
Minggu 2
( 7-11 Januari )

Contoh:
- kata nama tunggal
- kata kerja tunggal
- kata adjektif tunggal








Dinilai dalam Kerja Kursus:
- esei individu
- panjang esei berformat antara 600pp – 650pp
- markah 25
- wajaran 10
Analisis Kesalahan Bahasa
Kesalahan meliputi:
l  Ejaan
l  Tanda bacaan
l  Diksi
l  Morfologi
l  Sintaksis
l  Penanda wacana

18

2
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti kesalahan  bahasa.
2. Menjelaskan sebab kesalah bahasa
3. Membetulkan kesalahan bahasa
Penulisan Esei Berformat
Pengenalan

1. laporan 
40

4
Calon seharusnya dapat:
1. menulis esei mengikut format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh.
3. Menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
3.
1.3 Golongan Kata
1.3.1 kata nama
          - am
          - khas
          - ganti nama
1.3.2 kata kerja
         - transitif
         - tak transitif
1.3.3 kata adjektif
          - sifat atau keadaan
          - warna
          - ukuran
          - bentuk
          - waktu
          - jarak
          - cara
          - perasaan
          - pancaindera
1.3.4 kata tugas
          - kata praklausa
          - kata prafrasa dan pascafrasa
          - kata pascakata
8
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti golongan kata.
2. Mengkategorikan kata mengikut golongan dan jenisnya
3. Menggunakan kata daripada pelbagai golongan dengan betul mengikut konteks.
Minggu 3
( 14 - 18 Januari )
Analisis kesalahan bahasa
Kesalahan meliputi:
l  Ejaan
l  Tanda bacaan
l  Diksi
l  Morfologi
l  Sintaksis
l  Penanda wacana

18

2
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti kesalahan  bahasa.
2. Menjelaskan sebab kesalah bahasa
3. Membetulkan kesalahan bahasa

Penulisan Esei Berformat
Pengenalan

2. syarahan
40

4
Calon seharusnya dapat:
4. menulis esei mengikut format yang dikehendaki.
5. Mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh.
6. Menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
Dinilai dalam Kerja Kursus:
- esei individu
- panjang esei berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
4
1.4 proses pembentukan kata
1.4.1 pengimbuhan
          - jenis pengimbuhan
            i. imbuhan KN
            ii. Imbuhan KK
            iii. Imbuhan KA
1.4.2 pemajmukan
          -  jenis kata majmuk
              i. kata majmuk yang terdiri daripada rangkai kata bebas
              ii. Kata majmuk dari istilah klausa dalam bidang ilmiah
1.4.3 penggandaan
          - jenis penggandaan
            i. penggandaan penuh
            ii. Penggandaan separa
            ii. Penggandaan berentak
            iii. Fungsi penggandaan
1.5.4 pengakroniman
          - jenis akronim:
            i. cantuman huruf awal
            ii. Cantuman suku kata awal
            iii. Cantuman huruf dan suku kata
            Iv. Cantuman bahagian awal perkataan dengan bahagian lain perkataan yang mengikutinya.

Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti jenis, fungsi dan makna imbuhan dan gandaan.
2. Mengenal pasti jenis kata majmuk.
3. Menganalisis binaan kata.
4. Membina perkataan berdasarkan proses morfologi yang betul.
5. Mengenal psti akronim dan jenisnya.
6. Menggunakan unsur morfologi yang betul.
7. Menilai ketepatan penggunaan sesuatu unsur morfologi.
Minggu 4
(21 Januari Hari Thaipusam)

( 22-25 Januari )


































Dinilai dalam Kerja Kursus:
- esei individu
- panjang esei berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
Analisis kesalahan bahasa
Kesalahan meliputi:
l  Ejaan
l  Tanda bacaan
l  Diksi
l  Morfologi
l  Sintaksis
l  Penanda wacana

18

2
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti kesalahan  bahasa.
2. Menjelaskan sebab kesalah bahasa
3. Membetulkan kesalahan bahasa
Penulisan Esei Berformat
Pengenalan

3. ceramah



Calon seharusnya dapat:
7. menulis esei mengikut format yang dikehendaki.
8. Mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh.
Menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
5.
BAB 2 SINTAKSIS
2.1 Definisi bidang sintaksis
2.1.1 konsep ayat
2.1.2 konsep klausa
2.1.3 konsep frasa
2.1.4 konsep subjek dan predikat
38

4
Calon seharusnya dapat:
1. menyatakan definisi bidang sintaksis.
2. Mejelaskan konsep ayat, klausa., dan frasa.
3. Menjelaskan konsep subjek dan predikat.
Minggu 5

(28 Januari-1 Februari)













Dinilai dalam Kerja Kursus:
- esei individu
- panjang esei berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
Analisis kesalahan bahasa
Kesalahan meliputi:
l  Ejaan
l  Tanda bacaan
l  Diksi
l  Morfologi
l  Sintaksis
l  Penanda wacana

18

2
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti kesalahan  bahasa.
2. Menjelaskan sebab kesalah bahasa
3. Membetulkan kesalahan bahasa
Penulisan Esei Berformat
Pengenalan

4. teks ucapan



Calon seharusnya dapat:
1. menulis esei mengikut format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh.
3. Menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
 CUTI TAHUN BAHARU CINA: 4 FEB. HINGGA 8 FEB. 2019
6.
2.2 Jenis dan Binaan Frasa
2.2.1 frasa nama
2.2.2 frasa kerja
2.2.3 frasa adjektif
2.2.4 frasa sendi nama
4
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti jenis frasa.
2. Mengenal pasti rumus frasa dan unsur yang membina
3. Membina frasa berdasarkan rumus dengan betul.
Minggu 6

( 11-15 Februari )




Analisis kesalahan bahasa
Kesalahan meliputi:
l  Ejaan
l  Tanda bacaan
l  Diksi
l  Morfologi
l  Sintaksis
l  Penanda wacana

2
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti kesalahan  bahasa.
2. Menjelaskan sebab kesalah bahasa
3. Membetulkan kesalahan bahasa










Dinilai dalam Kerja Kursus:
- esei individu
- panjang esei berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
Penulisan Esei Berformat
Pengenalan

5. Memorandum


4
Calon seharusnya dapat:
1. menulis esei mengikut format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh.
3. Menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
7.
2.3 Jenis dan binaan klausa
2.3.1 klausa bebas
2.3.2 klausa tak bebas
2
Calon seharusnya ada:
1. mengenal pasti jenis klausa.
2. Mengenal pasti unsur-unsur yang membina klausa.
3. Membina klausa berdasarkan rumus yang betul.
Minggu 7

( 18- 22 Februari )










Dinilai dalam Kerja Kursus:
- esei individu
- panjang esei berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
Analisis kesalahan bahasa
Kesalahan meliputi:
l  Ejaan
l  Tanda bacaan
l  Diksi
l  Morfologi
l  Sintaksis
l  Penanda wacana

2
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti kesalahan  bahasa.
2. Menjelaskan sebab kesalah bahasa
3. Membetulkan kesalahan bahasa
Penulisan Esei Berformat
Pengenalan

6. Minit Mesyuarat


4
Calon seharusnya dapat:
1. menulis esei mengikut format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh.
3. Menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
8.
2.4 pola ayat dasar
2.4.1 FN + FN
2.4.2 FN + FK
2.4.3 FN + FA
2.4.4 FN + FS
2
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti ciri-ciri ayat dasar dan rumusnya.
2. Membezakan ayat dasar dengan ayat tunggal
3. Membina ayat dasar berdasarkan pola tertentu.
4. Menganalisis binaan ayat dasar.
Minggu 8
( 25-01 Mac )

FN: frasa nama
FK: frasa kerja
FA: frasa adjektif
FS: frasa sendi nama


Analisis kesalahan bahasa
Kesalahan meliputi:
l  Ejaan
l  Tanda bacaan
l  Diksi
l  Morfologi
l  Sintaksis
l  Penanda wacana

2
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti kesalahan  bahasa.
2. Menjelaskan sebab kesalah bahasa
3. Membetulkan kesalahan bahasa

Penulisan Esei Berformat
Pengenalan

7. Kertas kerja

4
Calon seharusnya dapat:
1. menulis esei mengikut format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh.
3. Menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
Dinilai dalam Kerja Kursus:
- esei individu
- panjang esei berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
9.
2.5 susunan konstituen ayat
2.5.1 susunan biasa
2.5.2 susunan songsang
         - pendepanan seluruh predikat
         -
4
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti susunan konstituen ayat.
2. Menukarkan ayat susunan biasa kepada susunan songsang atau sebaliknya.
3. Menganalisis binaan ayat.
Minggu 9
(04 Mac – 08 Mac )
Analisis kesalahan bahasa
Kesalahan meliputi:
l  Ejaan
l  Tanda bacaan
l  Diksi
l  Morfologi
l  Sintaksis
l  Penanda wacana

2
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti kesalahan  bahasa.
2. Menjelaskan sebab kesalah bahasa
3. Membetulkan kesalahan bahasa

Penulisan Esei Berformat
Pengenalan

7. Kertas kerja

4
Calon seharusnya dapat:
1. menulis esei mengikut format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh.
3. Menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
Dinilai dalam Kerja Kursus:
- esei individu
- panjang esei berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
10.
2.6 Ragam Ayat
2.6.1 ayat aktif
         - ayat aktif transitif
         - ayat aktif tak transitif
2.6.2 ayat pasif
          - jenis ayat pasif
            I. ayat pasif dengan kata kerja berimbuhan pasif
            Ii. Ayat pasif dengan kata ganti nama diri orang pertama dan kedua
            Iii. Ayat pasif dengan perkataan “kena”
4
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti ayat aktif dan ayat pasif.
2. Menukarkan ayat aktif kepada ayat pasif dan sebaliknya.
3. Membezakan jenis ayat aktif transitif dengan ayat aktif tak transitif.
4. Mengkategorikan jenis ayat aktif tak transitif.
5. Membezakan  jenis dan binaan ayat pasif.
6. Membina ayat aktif dan ayat pasif dengan betul.
Minggu 10
( 11 -15 Mac )

UJIAN BULAN MAC
Analisis kesalahan bahasa
Kesalahan meliputi:
l  Ejaan
l  Tanda bacaan
l  Diksi
l  Morfologi
l  Sintaksis
l  Penanda wacana

2
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti kesalahan  bahasa.
2. Menjelaskan sebab kesalah bahasa
3. Membetulkan kesalahan bahasa

Penulisan Esei Berformat
Pengenalan

8. surat kiriman rasmi
4
Calon seharusnya dapat:
1. menulis esei mengikut format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh.
3. Menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
Dinilai dalam Kerja Kursus:
- esei individu
- panjang esei berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
11.
2.7 jenis ayat
2.7.1 ayat penyata
2.7.2 ayat tanya
2.7.3 ayat perintah
2.7.4 ayat seruan
4
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti dan membezakan ayat mengikut jenis.
2. Membina pelbagai jenis ayat dengan betul.
Minggu 11
(18 -22 Mac )
Penjenisan ayat  berdasarkan intonasi dan tujuan.
Analisis kesalahan bahasa
Kesalahan meliputi:
l  Ejaan
l  Tanda bacaan
l  Diksi
l  Morfologi
l  Sintaksis
l  Penanda wacana

2
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti kesalahan  bahasa.
2. Menjelaskan sebab kesalah bahasa
3. Membetulkan kesalahan bahasa

Penulisan Esei Berformat
Pengenalan

- kemas kini
4
Calon seharusnya dapat:
1. menulis esei mengikut format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh.
3. Menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.

Dinilai dalam Kerja Kursus:
- esei individu
- panjang esei berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10






CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1
( 23 MAC- 31 Mac )
12.
2.8 bentuk ayat
2.8.1 ayat tunggal
2.8.2 ayat majmuk
          I. ayat majmuk gabungan
          ii. Ayat majmuk pancangan
         - ayat pancangan relatif
         - ayat pancangan komplemen
         - ayat pancangan keterangan
         Iii. Ayat majmuk campuran
8
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti dan membezakan bentuk ayat
2. Menganalisis bentuk dan binaan ayat.
3. Mengenal pasti  pelbagai bentuk ayat majmuk.
4. Membina pelbagai pelbagai bentuk ayat dengan betul.

Minggu 12
( 01 – 05 APRIL )
Analisis kesalahan bahasa
Kesalahan meliputi:
l  Ejaan
l  Tanda bacaan
l  Diksi
l  Morfologi
l  Sintaksis
l  Penanda wacana

2
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti kesalahan  bahasa.
2. Menjelaskan sebab kesalah bahasa
3. Membetulkan kesalahan bahasa

Penulisan Esei Berformat


- kemas kini
4
Calon seharusnya dapat:
1. menulis esei mengikut format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh.
3. Menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
Dinilai dalam Kerja Kursus:
- esei individu
- panjang esei berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
13.
2.9 Proses penerbitan ayat
2.9.1 konsep ayat terbitan
2.9.2 proses penerbitan ayat
          - pengguguran
          - penyusunan semula
          - peluasan
6
Calon seharusnya dapat:
1. menjelaskan konsep ayat terbitan.
2. Mengenal pasti proses penerbitan ayat.
3. Menganalisis ayat terbitan.
4. Menganalisis dan membina ayat berdasarkan rajah pohon.
5. Membina ayat terbitan mengikut proses yang betul.
Minggu 13
( 08 - 12 April )
Analisis kesalahan bahasa
Kesalahan meliputi:
l  Ejaan
l  Tanda bacaan
l  Diksi
l  Morfologi
l  Sintaksis
l  Penanda wacana

2
Calon seharusnya dapat:
1. mengenal pasti kesalahan  bahasa.
2. Menjelaskan sebab kesalah bahasa
3. Membetulkan kesalahan bahasa

Penulisan Esei Berformat


- kemas kini
4
Calon seharusnya dapat:
1. menulis esei mengikut format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh.
3. Menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
Dinilai dalam Kerja Kursus:
- esei individu
- panjang esei berformat 600pp
- markah 25
- wajaran 10
14.
ULANG KAJI/LATIH TUBI
Minggu 14: 15-19 April
15.
ULANG KAJI/LATIH TUBI
Minggu 15: 22-26 April
16.
ULANG KAJI/LATIH TUBI
Minggu 16: 29-30 April
17.
PEPERIKSAAN PERCUBAAN PENGGAL 2
Minggu 17
( 02 Mei – 7 Mei )
18.
PEPERIKSAAN PERCUBAAN PENGGAL 2
Minggu 18
( 8 - 10 Mei )
19.
ULANGKAJI/LATIH TUBI
ORIENTASI TINGKATAN 6 BAWAH
Minggu 19
( 14 - 18 Mei )
20.
PEPERIKSAAN BERTULIS STPM PENGGAL 2 2019
Minggu20
( 20 - 24 Mei )
21.
CUTI PERTENGAHAN TAHUN
DAN CUTI HARI RAYA AIDILFITRI

Minggu 21
( 25 Mei - 9 Jun )

No comments:

Post a Comment